TEORI PERKEMBANGAN KERJAYA SUPER
1.0 PERINGKAT PERKEMBANGAN KERJAYA
1.1 Peringkat Pertumbuhan
Peringkat ini berlaku antara umur 0-14
tahun. Pada waktu ini , individu dirujuk kepada perkembangan fizikal dan
psikologikalnya. Pada peringkat ini , individu dikatakan membentuk sikap dan
makanisme tingkah lakunya yang akan menjadi kompenan penting dalam konsep
kendiri untuk hidup seterusnya.Dalam pada itu, pengalaman akan memberikan latar
belakang pengetahuan terhadap dunia pekerjaan yang akhirnya akan digunakan
untuk membuat pemilihan terakhir (Sidek Mohd Noah. 2002:99).
Pada
peringkat ini bermula apabila individu mendapat kesedaran bahawa perkerjaan
ialah suatu aspek dalam kehidupan. Hal ini bermula pada peringkat fantasi
dengan pemilihan yang ditunjukkan selalunya tidak realistik dan berhubung rapat
dengan cara hidup bermain-main. Sebagai contoh anak-anak ingin menjadi angkasawan,
superman, batman dan idola-idola yang difikirkan popular, gagah, menarik,
pandai, menawan hati perempuan atau lelaki dan sebagainya. Pemilihan seperti
ini dilihat sebagai kabur, bersifat sementara dan tidak begitu bererti bagi
individu pada jangka masa panjang (Sidek Mohd Noah. 2002:99-100).
Tambahan lagi, menurut Mohamed Sharif Mustaffa dan
Roslee Ahmad (2010: 18) individu membentuk konsep kendiri melalui pengaruh
keluarga dan persekitaran sekolah. Pada masaa ini kanak-kanak membentuk
kehendak dan fantasi yang nyata, minat dan kebolehan yang ketara sekali. Mereka
juga berani menceburkan diri dalam aktiviti sosial. Super telah memperincikan kepada
tiga bahagian pada peringkat pertumbuhan iaitu :
a) Fantasi (4 sehingga 10
tahun): Kehendak adalah dominan dan peranan yang dimainkan dalam fantasi adalah
penting.
b) Minat (11 sehingga 12
tahun) : Suka dan gemar adalah penentuan aspirasi dan aktiviti yang utama.
c) Keupayaan (13 sehingga
14 tahun): Remaja mula membuat pertimbangan antara kehendak dengan kemampuan
diri mereka.
Sharf (2010: 223-224) menyatakan penyataan Super (1955) dalam bukunya bahawa , “Stages of
adolescent career development arise from the stages of curiosity and fantasies
in childhood. Super believed that at about 7 years old, children ceased to make
fantasy choice and instead tend to base their choice on interests. In
particular, Super observed that many choices of young boys are related in some
way to their fathers’ careers. Starting around the age of 8 years old, development
of interest begins to replace occupational fantasies. At the age at 11 years
old, children develop a sense of their capacities , a view a ability to master
certain skills .At 11 years old also , the ability to judge their competencies
was limited but beginning to become to become more important to them. 11-14
years old more likely to accurately assess their own abilities than they would
have been able to two years before.”
1.2 Peringkat Penerokaan
Pada peringkat ini berlaku antara umur 15
sehingga 24 tahun. Pada peringkat ini terbahagi kepada dua fas iaitu tentetif
dan realistic. Pada fasa tentatif, ketika dalam penerokaan, individu mula
menyempitkan pemilihannyakepada beberapa kemungkinan. Perkara ini disebabkan
oleh beberapa ketidak pastian tentang keupayaan, latihan yang disediakan, peluang pekerjaan, senarai pemilihan yang
mungkin juga terhad dan sempit (Sidek Mohd Noah. 2002:100).
Pada
fasa realistik pula, masih dalam peringkat penerokaan , individu akan lebih
menyempitkan pemilihan kerjayanya kepada pekerjaan yang boleh dicapai olehnya
dan dapat pula memberikan kesempatan atau peluang-peluang yang baik dan
dirasakan lebih mustahak kepadanya (Sidek Mohd Noah. 2002:100).
Menurut
Mohamed Sharif Mustaffa dan
Roslee Ahmad (2010: 18), pada peringkat ini super menyatakan bahawa individu
cuba mendapatkan banyak maklumat tentang kerjaya di sekolah, meneroka jenis
kerjaya, membuat kerja sambilan pada masa lapang dan menilai semula kemampuan
diri dari segi percubaan peranan. Pada peringkat ini, individu telah
mengenalpasti dan membuat satu pilihan kerjaya yang tepat dan dibahgikan kepada
tiga iaitu:
a)
Pemilihan cadangan (15 sehingga 17 tahun):
kehendak, minat, kebolehan, nilai dan peluang diambil kira. Pemilihan cadangan akan
diambil kira dan dicuba dalam fantasi, perbincangan, kursus, kerja dan
sebagainya.
b) Peralihan
(18 sehingga 21 tahun) : Remaja mula mengambil kira faktor reality ketika
memasuki alam pekerjaan , cuba mendapatkan latihan dan pendidikan dan mula
mencari konsep-konsep kendiri.
c) Percubaan (22 sehingga
24 tahun)
1.3 Peringkat Pengukuhan
Peringkat ini berlaku antara umur 25
sehingga 44 tahun. Peringkat ini pula terbahagi kepada dua fasa iaitu fasa
percubaan dan fasa stabil. Pada fasa percubaan, individu mula memperlihatkan
hubungan antara penemuan awal dengan pengalaman bekerja. Pada masa ini individu
mula mencuba, meninjau dan menilai untuk memastikan pemilihan dan keputusan
yang dibuat pada peringkat penerokaan boleh direalisasikan (Sidek Mohd Noah. 2002:100).
Pada
peringkat ini, individu mungkin sudah menjawat jawatan satu perkerjaan dengan
satu perasaan bahawa ia pasti akan menukar kerjayanya jika kerjayanya itu tidak
bersesuaian. Secara beransur-ansur, individu mula menimba pengalaman dan
bertambah cekap dan akhirnya menjadi fasa stabil. Dari sinilah , aspek
perkerjaan dibawa ke dalam konsep kendirinya dan pekerjaan itu kemudiannya
diterima sebagai sesuatu yang memberikan kepuasan dalam hidupnya. Bgai
sesetengah orang, tahun-tahun inilah yang merupakan tahun yang paling kreatif
bagi dirinya (Sidek Mohd Noah. 2002:100).
Menurut
Mohamed Sharif Mustaffa dan
Roslee Ahmad (2010: 19), pada peringkat ini , individu sudah mempunyai
pekerjaan tetap dan sesuai. Pada peringkat ini juga individu menjalankan usaha
untuk mendapatkan jawatan tetap dalam bidang pekerjaannya. Berikut ialah
bahagian peringkat pengekalan atau kemantapan:
a)
Bahagian percubaan (25 sehingga 30 tahun) : Bidang
pekerjaan yang dipilih mungkin tidak sesuai, satu atau dua pertukaran dibuat
untuk mencari pekerjaan yang sesuai atau terdapat kerja yang dirasakan tidak
sesuai.
b)
Kestabilan (31-44 tahun) : Corak kerjaya dirasakan jelas,
beberapa usaha dibuat untuk mendapatkan kestabilan dan membentuk tempat kerja
yang selamat.
1.4 Peringkat Pengekalan atau pemeliharaan
Peringakt ini berlaku antara umur 45 hingga
64. Peringkat ini dicirikan dengan individu cuba berusaha untuk meneruskan dan
membaiki situasi pekerjaannya. Disebabkan pekerjaan dan konsep kendirinya
mempunyai hubungan yang erat, maka perubahan dan penyesuaian akan terus
berlaku. Individu akan meneruskan situasi kerja yang dapat memberikan kepuasan
yang lebih kepada dirinya. Individu juga akan melihat kembali atau mengubah
keadaan atau aspek yang tidak menyeronokkan atau menyakitkan dirinya.
Walaubagaimanapun hal ini tidaklah sampai terus mengeluarkan individu tersebut
dari dunia pekerjaannya (Sidek Mohd Noah. 2002:100).
Menurut
Mohamed Sharif Mustaffa dan
Roslee Ahmad (2010: 19), Di peringkat ini, perkerjaan menjadi serius, beberapa
usaha dibuat untuk menuju ke arah kemantapan. Kerja asas telah dibuat, proses penyesuaian ini mengikut garisan pemantapan
bagi memperbaiki kedudukan dalam pekerjaan.
1.5 Peringkat Penurunan
Pada peringkat in berlaku apabila individu
berumur 65 tahu ke atas. Peringkat in dikaitkan dengan waktu hamper pencen atau
bersara dengan penekanan individu pada kerja, berfokus kepada melaksanakan
tugasnya dengan output yang minimum. Disebabkan kekuatan daya fizikal dan
mental menurun, aktiviti kerja mula bertukar dari ataske bawah. Langkah dan
cara bekerja mula tersangkut-sangkut, tugas mula berubah atau bentuk kerja mula
bertukar bagi menyesuaikan kebolehan-kebolehan yang mula menunjukkan penurunan
(Sidek Mohd Noah.
2002:101).
Menurut
Mohamed Sharif Mustaffa dan
Roslee Ahmad (2010: 19) kebolehan fizikal dan mental mula berkurangan. Seterusnya
peranan baru dibentuk. Pada mulanya terdapat beberapa penglibatan
yang terpilih kemudian sebagai pemerhati sahaja. Penurunan berlaku semasa
seseorang bersara sepenuhnya dan kadangkala berlaku pada akhir waktu peringkat
kemantapan. Langkah dan cara bekerja mula tersangkut, tugas mula berdalih atau
bentuk kerja mula ditukarkan bagi menyamakan dengan kebolehan penurunan.Namun,
ramai juga yang menyambung kerja sambilan atau menggantikan kerja sepenuh
masa.Penetapan had umur menyebabkan berlaku perubahan pada diri individu. Perubahan
ini mungkin tidak sama antara seorang individu dengan seorang individu lain.
Peringkat-peringkat
perkembangan Super ini membentuk satu rangka untuk tingkah laku dan sikap
kerjaya yang dinyatakan menerusi lima aktiviti yang kemudiannya dikenali
sebagai tugas-tugas perkembangan kerjaya. Peringkat ini dapat dinyatakan seperti di
bawah.
Tugas –tugas perkembangan kerjaya
|
umur
|
Sifat-sifat umum
|
Kristalisasi
|
14-18 Tahun
|
Dalam proses membentuk satu
matlamat umum kerjaya menerusi sumber-sumber kesedaran, minat, nilai-nilai
dan merancang kerjaya yang dikehendakinya.
|
pengkhususan
|
18-21 Tahun
|
Dalam masa bergerak dari
pemilihan cadangan-cadangan kerjaya
kepada pemilihan satu kerjaya tertentu.
|
Pelaksanaan
|
21-24 Tahun
|
Dalam masa memenuhi latihan
kerjaya yang dibuat dan terus memasuki bidang kerjaya
|
kestabilan
|
24-35 Tahun
|
Dalam masa penetapan
pemilihan kerjaya oleh pengalaman kerjanya yang sebenar dan menggunakan bakat
untuk menunjukkan pemilihan kerjaya itu suatu yang paling tepat.
|
Pengukuhan
|
> 35 Tahun
|
Dalam masa memperkenalkannya
ke dalam kerjaya yang berlanjutan status , dan senioriti.
|
2.0 CORAK PELANGI KERJAYA
KEHIDUPAN
Super (1980) memerihalkan rajah pelangi
kerjaya kehidupan. Rajah grafik dua dimensi ini membentangkan
satu dimensi membujur jangka hayat yang dikenali sebagai “maxicycle” dan
sejajar dengan peringkat kehidupan utama iaitu “minicycles” . Dengan rajah tersebut menekankan perbezaan
peranan yang dimainkan oleh setiap individu semasa jangka hayatnya dan pengaruh
peranan-peranan ini terhadap gaya hidup serta kerjaya. Peranan tipikal bagi
kebanyakan orang termasuklah kanak-kanak, pelajar, warganegara, pekerja, pasangan,
pembuat rumah, ibu bapa dan individu yang sudah pencen. Peranan - peranan ini
menekankan aspek sepanjang hayat perkembangan kerjaya (Sidek Mohd Noah. 2002:103 dan Zunker 2006:58).
Shaf,
S. R. (2010: 253) juga menjelaskan penyataan super dalam bukunya “Super
rainbow shows how the roles may very within the lifetime of an individual. Each
arc represents a role in life. The thinker the shaded area more important”.
Super and Nevill (1986) explain “ The Person portrayed in this rainbow finished
college at the age 22, went at once to work, married at age 26, became parents
at age 27, intermittently attended school school part time until returning full
time at age 47,suffered the loss of parents at age 57, retired at 67, was
widowed at 78, and died at age 81”.
Demikian
itu, corak pelangi kehidupan ini sangat penting dalam menetapkan peringkat umur
dengan konsep kendiri klien yang perlu dicapai. Kerjaya yang tidak sesuai
dengan peringkat umur perlu dinilai semula dan mencari ruang-ruang yang perlu
diterokai agar pencapaian konsep kendiri dalam kerjaya dapat dicapai sesuai
dengan peringkat umur klien.
3.0 PINTU GERBANG PENENTU KERJAYA
Super(1990) telah membangunkan Model Archway
kerana beliau mahu menggambarkan dengan lebih jelas faktor-faktor biologi,
psikologi, dan sosio-ekonomi dalam pilihan kerjaya dan pembangunan. Tiang kanan dan kiri Model Archway mencerminkan asas biografi dan geografi
perkembangan manusia. Lajur masyarakat pada tiang geografi mencerminkan
pembolehubah seperti keluarga, sekolah, rakan sebaya, ekonomi, pasaran kerja
dan dasar sosial. Lajur personaliti pada tiang biografi mencerminkan
pembolehubah seperti nilai, minat , kecerdasan, kebolehan am dan asas. Ia
berperanan membawa konsep kendiri, pembelajaran sosial dan membuat keputusan (Sidek Mohd Noah. 2002:103 dan Zunker 2006:58-59).
RUMUSAN
Teori perkembangan super merupakan teori yang
paling komprehensif. Super menjadi pengasas kepada model
perkembangan kerjaya tetapi akhirnya menghasilkan teori yang berkaitan dengan
peranan hidup manusia. Elemen seperti konsep kendiri , kematangan
kerjaya dan nilai pekerjaan itu sendiri dipercayai membentuk suatu teori yang
lebih komprehensif. Antara sumbangan besar super yang boleh dimanfaatkan
oleh masyarakat sejagat iaitu kewujudan alat ukur Career Development
Inventory (CDI) iaitu bertujuan
menilai unsur-unsur tertentu yang berkaitan dengan kematangan kerjaya dan Guided
Career Exploration ( GCE)pula digunakan. Justeru, teori super sangat sesuai
untuk diaplikasikan pada setiap peringkat umur dan menjadi suatu panduan yang
khusus kepada para kaunselor untuk mengenali kerjaya setiap peringkat umur
mengikut konsep kendiri klien dengan lebih tetap dan efektif.
RUJUKAN
Mohamed Sharif Mustaffa dan
Roslee Ahmad. (2010). Bimbingan dan kerjaya:konsep dan amalan kontemporari. Universiti teknologi Malaysia.
Noraini Ismail. (2015). Pendidikan Kerjaya
KKC 6023. Tanjung Malim: Universiti Pendidikan
Sultan Idris.
Sharf, S. R. (2010). Applying career
development theory to counseling (5th Ed.). Belmont,CA.
Brooks / Cole.
Sidek Mohd Noah. (2002). Perkembangan kerjaya:
teori dan praktis. Universiti Putra Malaysia:
Serdang.
Zunker, V.G. (2006). Career counselling : A
holistic approach. (7th Ed.). Belmont,CA. : Brooks / Cole.
by admin- zakiahmasterupsi
0 comments :
Post a Comment